fbpx

W Business

Kobiety na stanowiskach kierowniczych przynoszą lepsze wyniki biznesowe

Nowy raport pokazuje, że różnorodność płci poprawia wyniki biznesowe i ułatwia przyciąganie talentów do firmy. Raport analizuje również przyczyny utrzymującego się deficytu różnorodności płci i zawiera zalecenia dotyczące przerwania takiego stanu rzeczy.

Zgodnie z nowym raportem Biura ds. Pracodawców Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP), firmy z prawdziwą różnorodnością płci, szczególnie na wyższych stanowiskach, osiągają lepsze wyniki, w tym odnotowując znaczny wzrost zysków, zgodnie z nowym raportem Biura ds. Pracodawców Międzynarodowej Organizacji Pracy (MOP).

W raporcie „Kobiety w biznesie i zarządzaniu: uzasadnienie biznesowe zmian” przebadano prawie 13 000 przedsiębiorstw w 70 krajach. Ponad 57 procent respondentów zgodziło się, że inicjatywy dotyczące różnorodności płci poprawiły wyniki biznesowe. Prawie trzy czwarte firm, które śledziły różnorodność płci w swoim zarządzaniu, odnotowało wzrost zysków5-20%, przy czym większość odnotowała wzrost o 10-15%

Prawie 57%  stwierdziło, że łatwiej jest przyciągać i zatrzymywać talenty. Ponad 54% stwierdziło, że zauważyło poprawę kreatywności, innowacyjności i otwartości, a podobny odsetek powiedział, że skuteczna integracja płciowa poprawiła reputację firmy, podczas gdy prawie 37% uważa, że pozwoliło im to lepiej ocenić nastroje klientów.

W raporcie stwierdzono również, że na poziomie krajowym wzrost zatrudnienia kobiet jest pozytywnie związany ze wzrostem PKB. Ustalenie opiera się na analizie danych z 186 krajów w latach 1991–2017.

„Spodziewaliśmy się pozytywnej korelacji między różnorodnością płci, a sukcesem biznesowym, ale wyniki te otwierają oczy”, powiedziała Deborah France-Massin, dyrektor Biura MOP ds. Pracodawców. „Biorąc pod uwagę wysiłki podejmowane przez firmy w innych obszarach w celu uzyskania dodatkowych dwóch lub trzech procent zysków, znaczenie jest oczywiste. Firmy powinny postrzegać równowagę płci jako kwestię zasadniczą, a nie tylko kwestię zasobów ludzkich. ”

Równowaga płci w kierownictwie wyższego szczebla jest definiowana jako stosunek 40–60 procent obu płci, tak samo jak w ogólnej liczbie siły roboczej. Raport mówi, że korzystne efekty różnorodności płci zaczynają narastać, gdy kobiety zajmują 30% wyższych stanowisk kierowniczych i kierowniczych. Jednak prawie 60 procent przedsiębiorstw nie osiąga tego celu, co oznacza, że mają trudności z czerpaniem korzyści. Ponadto, w prawie połowie ankietowanych firm, kobiety stanowią mniej niż jedną trzecią rekrutów na stanowiskach kierowniczych średniego szczebla – co oznacza, że rekrutacja do kierownictwa wyższego szczebla może nie zapewnić potrzebnych talentów.

Prawie trzy czwarte badanych przedsiębiorstw miało równe szanse lub politykę różnorodności i integracji, jednak raport mówi, że potrzebne są bardziej szczegółowe działania, aby kobiety były widoczne i awansowały do strategicznych obszarów działalności.

Zidentyfikowano niektóre kluczowe czynniki uniemożliwiające kobietom zajmowanie stanowisk decyzyjnych. Kultura korporacyjna, która wymaga dostępności „zawsze i wszędzie”, ma nieproporcjonalny wpływ na kobiety w stosunku do ich obowiązków domowych i rodzinnych, podczas gdy polityki wspierające włączenie społeczne i równowagę między życiem zawodowym a prywatnym (zarówno dla mężczyzn, jak i kobiet), takie jak elastyczne godziny pracy i urlop ojcowski, wymagają do poprawy.

Kolejnym czynnikiem jest „nieszczelny rurociąg”, tendencja do spadku odsetka kobiet wraz ze wzrostem stopnia zarządzania. „Szklana ściana” opisuje występowanie kobiet na stanowiskach kierowniczych, takich jak HR, finanse i administracja, które są uważane za mniej strategiczne i mniej prawdopodobne, że doprowadzą do stanowiska dyrektora generalnego i zarządu. Mniej niż jedna trzecia badanych przedsiębiorstw osiągnęła masę krytyczną jednej trzeciej członków zarządu. Około jedna ósma stwierdziła, że nadal mają wyłącznie męskie sale konferencyjne. Ponad 78 procent przedsiębiorstw, które udzieliły odpowiedzi, miało prezesów płci męskiej, a te z prezesami kobiet częściej były małymi przedsiębiorstwami.

„Argumentacja biznesowa za zaangażowaniem większej liczby kobiet w zarządzanie jest przekonująca”, powiedziała France-Massin. „W erze niedoborów umiejętności kobiety stanowią ogromną pulę talentów, z której firmy nie korzystają wystarczająco. Inteligentne firmy, które chcą odnieść sukces w globalnej gospodarce, powinny uczynić prawdziwą różnorodność płci kluczowym składnikiem swojej strategii biznesowej. Reprezentatywne organizacje biznesowe oraz pracodawcy i organizacje członkowskie muszą przejąć inicjatywę, promując zarówno skuteczne polityki, jak i rzeczywiste wdrożenie”.

Badanie „Women in business” prowadzone przez firmę Grant Thornton przedstawia wyniki obecności kobiet w biznesie w Polsce:

W tegorocznej odsłonie aż 38 proc. wyższej kadry kierowniczej (prezesi, pozostali członkowie zarządów, szefowie działów) w polskich firmach stanowiły kobiety, czyli o 3 pkt proc. więcej, niż w poprzednim roku.

Pod tym względem nasz kraj zajmuje pierwsze miejsce wśród przebadanych państw Unii Europejskiej oraz trzecie ze wszystkich przebadanych krajów świata.

Dla porównania, średnia globalna wynosi 29 proc., a dla analizowanych krajów Unii Europejskiej – 29 proc., a wśród krajów Unii Europejskiej – 30 proc.

Tylko w 9% polskich firm na najwyższych stanowiskach nie zasiada żadna kobieta;

25% ekspertów cytowanych w polskich mediach ekonomicznych to kobiety;

21% prelegentów występujących na największych konferencjach biznesowych w Polsce to kobiety.

 

Share Tweet Pin It +1
Poprzedni post#FREELANCING, czy to się opłaca?Czy nam, Kobietom trudniej postawić na takie zarobkowanie?
Następny postBabski Mastermind