fbpx

W Body

Naturalne wsparcie ciała i głowy

napary dla ciala i glowy

Kubek ciepłego napoju w chłodny dzień to idealny sposób na ukojenie zmysłów i pobudzenie mózgu, otula Cię ciepłem od środka i daje poczucie bezpieczeństwa. Prawdziwa jesieniara nie rozstaje się z kubkiem, z którego unosi się gorąca para. Każdy z napojów, bez względu na to, czy to herbata, zioła, czy napar, niesie za sobą również różne pozytywne skutki dla naszego organizmu. W zależności od rodzaju, potrafią one wspomagać walkę z bólem głowy, mięśni, problemami skórnymi oraz pozytywnie wpływają na układ nerwowy.

ZŁOTA SIÓDEMKA

Poniżej przedstawiamy naszą subiektywnie wybraną „Złotą Siódemkę” napojów, z których zdrowotnych właściwości możecie skorzystać już tej jesieni:

  1. Napar z cytryny – rozpocznij swój jesienno-zimowy dzień popijając gorącą wodę z dodatkiem soku z cytryny. Taki napój jest bogaty w witaminę C, szczególnie potrzebną w jesiennym sezonie przeziębień, a jednocześnie zawiera niewiele kalorii. Świetnie nawadnia organizm, regularne picie naparu cytrynowego ma dobroczynne działanie na skórę, wspomaga trawienie oraz walkę z kilogramami, a także ma działanie detoksykujące.

Do filiżanki wlej łyżeczkę soku z cytryny, zalej ciepłą wodą i dobrze wymieszaj. Możesz dodać odrobinę miodu do smaku. Pamiętaj jednak, żeby nie dodawać miodu do wrzątku, ponieważ straci swoje zdrowotne właściwości!

  • Napar z imbiru – sezon jesienno-zimowy wymaga porządnego ogrzania organizmu od środka, dlatego rozgrzewające właściwości imbiru sprawdzą się tu idealnie. Imbir jest naturalnym antybiotykiem dlatego warto go stosować profilaktycznie, by uchronić się przed uciążliwym przeziębieniem.

Nieobrany kawałek imbiru (ok. 3 cm) zetrzyj na tarce, dolej 0,5l wrzątku i poczekaj, aż lekko ostygnie. Dodaj sok z 1 cytryny i znów lekko ostudź. Do takiego naparu dodaj miodu do smaku i pij ciepłe.

napar z imbiru
  • Napar z kurkumy – złota kurkuma, znana od wieków, szczególnie na Dalekim Wschodzie, wysławiona dzięki swoim właściwościom antybakteryjnym, przeciwzapalnym i przeciwbólowym. Wielkie źródło odporności oraz wsparcie przy leczeniu ran i różnych chorób skórnych. Uwalnia serotoninę i dopaminę przez co pozytywnie wpływa na nastrój. Najlepiej używać jej w formie korzenia, tak jak imbir, jednak przy braku innych opcji, skorzystaj z przyprawy w proszku. Pamiętaj jednak, że kurkumę należy „aktywować” – najczęściej przy pomocy pieprzu lub rozpuszczając ją w oleju np. kokosowym.

Kilka plasterków imbiru zalej szklanką wrzątku i odstaw na kilka minut. Do naparu dodaj starty kawałek 2 cm korzenia kurkumy lub 1/3 łyżeczki suszonej przyprawy, łyżeczkę soku z cytryny, pół łyżeczki pieprzu lub oleju i odstaw na kilka kolejnych minut. Dodaj miód do smaku i pij odcedzony napar.

napar z kurkumy
  • Napar z mięty – wspomaga w problemach żołądkowych, łagodzi dyskomfort w żołądku i zmniejsza nudności, a także odświeża oddech. Mentol zawarty w mięcie zwalcza stres psychiczny i działa uspokajająco. Jeśli jednak masz problemy z refluksem, do mięty podchodź z dystansem.

Kilka gałązek mięty wrzuć do garnka, zalej wodą i gotuj przez kilka minut. Długość gotowania zależy od intensywności naparu, jaką chcesz otrzymać. Jesienią pij gorący napar, natomiast latem najlepiej smakuje w wersji schłodzonej.

napar z mięty
  • Napar z rumianku – kiedy żyjesz w stresie, napięciu, natłoku zajęć i obowiązków, znajdź czas, żeby wypić ten uspokajający napój. Rumianek bywa również stosowany przy zwalczaniu bezsenności, ułatwia zasypianie i wpływa na jakość snu. Pomaga także przy problemach trawiennych, łagodzi wzdęcia i działa rozkurczająco przy kolkach pokarmowych. Wspiera również leczenie infekcji gardła i zapalenie dziąseł.

Łyżkę kwiatów rumianku (świeżych lub suszonych) zalej gorącą wodą i odstaw na 10-15 minut. Taki napar odcedź i pij sam lub z dodatkiem listka mięty czy szałwii.

napar z rumianku
  • Napar z lawendy – znana szczególnie ze swojego działania uspakajającego, które wycisza i koi nerwy. Działa również rozluźniająco na mięśnie, przez co stosuje się ją do złagodzenia bólu miesiączkowego i bólu brzucha, spowodowanego nagromadzeniem się gazów. Napar z kwiatów lawendy ma działanie moczopędne, dlatego bywa również wykorzystywany przy leczeniu zapalenia pęcherza.

2 łyżeczki ususzonej lawendy zalej kubkiem gorącej, prawie wrzącej wody i odstaw na 5 do 10 minut. Uzyskasz pięknie fioletowy, pachnący napar. Jeśli jednak dodasz do naparu kilka kropel soku z cytryny, zmieni on kolor na niebieski! Możesz osłodzić napar miodem, a latem schłodzić kostkami lodu.

  • Masala Chai – czyli indyjska herbata (czaj) z mlekiem i przyprawami (masala). Herbata taka jest idealną propozycją na zimne wieczory lub smętne poranki, gdyż działa rozgrzewająco, dodaje energii i poprawia nastrój. Dzięki właściwościom rozluźniającym, będzie pomocna kobietom cierpiącym na bóle miesiączkowe. Wpływa także na trawienie i wspomaga w walce ze złym cholesterolem. Bogactwo przypraw działa przeciwzapalnie i wzmacnia odporność.

Mleko i wodę w proporcji 1:2 wlej do garnka, dodaj 3 łyżki czarnej liściastej herbaty oraz przyprawy masala: łyżeczkę cynamonu, ½ łyżeczki gałki muszkatołowej, ½ łyżeczki kardamonu, odrobinę imbiru, kilka goździków i gwiazdkę anyżu (ilości przypraw dopasuj do własnych preferencji smakowych). Zagotuj wszystko razem lecz nie dopuść do wykipienia, zostaw chwilę na małym ogniu. Po zdjęciu z ognia posłodź napój miodem, przelej przez sitko i rozkoszuj się tym egzotycznym smakiem.

JESIEŃ Z NAPARAMI

Zachęcamy Cię do eksperymentowania z domowymi naparami, do poznawania nowych smaków i tworzenia własnych przepisów. Jesień to idealny czas, aby zaopiekować się swoim ciałem od środka i zadbać o jego regenerację po lecie. Wiele z naszych propozycji to świetne, naturalne sposoby na wzmocnienie odporności, którą tak bardzo doceniamy w sezonie grypowym, który już czai się na nas tuż za rogiem.  Dlatego zaopatrz się już dziś w zioła, przyprawy, miód i cytryny, a tej jesieni i zimy nie spędzisz w łóżku z gorączką!

Share Tweet Pin It +1
Poprzedni postFeng Shui w miejscu pracy
Następny postYoga na dobry sen