fbpx

W Business

Ukryte koszty sukcesu w biznesie: Samotność.

Pamiętam rozmowę z jedną z topowych Kobiet Biznesu, która w swojej branży odniosła ogromny sukces. Było to przy okazji spotkania biznesowego w celu współpracy partnerskiej. W trakcie bardzo ciekawej rozmowy usłyszałam, że dla niej największym wyzwaniem jest duże poczucie osamotnienia. Dodam, że jest szczęśliwą mamą i żoną. To osamotnienie, o którym wspomniała później pojawiło się jeszcze w wielu rozmowach z wziętymi Managerkami, Business Woman, Przedsiębiorczyniami.

Jest to swoiste odizolowanie lidera od współpracowników, ale również środowiska prywatnego, w którym żyje.

Odizolowanie od współpracowników bardzo często wynika z różnic w postrzeganiu swojej roli, poziomie zaangażowania i zupełnie innego sposobu myślenia między „szefową” a „pracownikiem”. Kadra zarządzająca dużo bardziej identyfikuje się z firmą i podejmowanymi działaniami, nakierowana jest na cel i znajdywanie rozwiązań. Pracownicy natomiast często są realizatorami, nie zawsze zaangażowanymi w kwestie firmowe. Jednym z powodów zaburzonej komunikacji może być też obawa przed utratą autorytetu, nadmiernym rozluźnieniem atmosfery w pracy, przed ewentualnymi próbami wkupienia się w łaski prezeski.

Główną przyczyną często są słabnące relacje interpersonalne wewnątrz firmy. Im osoba wyżej w hierarchii firmy, tym większa jest jej izolacja i tym trudniejsze staje się dla niej komunikowanie z innymi pracownikami. Tym samym wzrasta poczucie osamotnienia w organizacji.
Niestety podobną prawidłowość można zaobserwować w życiu prywatnym, zwłaszcza jeśli łączy się życie rodzinne z intensywną karierą zawodową.

Często stawia to Kobiety przed bardzo trudnymi decyzjami i wyborami, gdzie nie ma optymalnych rozwiązań. O ile nasz partner i najbliżsi znajomi nie zajmują podobnego stanowiska i nie są obarczeni podobną odpowiedzialnością, trudno im zrozumieć konieczny tok myślenia i postępowania, a tłumaczenie jego zasadności jest frustrujące. Zresztą często po prostu chcemy sprawy zawodowe zostawić za progiem wracając do domu czy spotykając się z przyjaciółmi.

Cytując za Dziennikiem Gazetą Prawną: „Samotność wpływa na naszą biologię już na poziomie komórkowym, więc nawet najlepszy trening motywacyjny i pozytywne myślenie niewiele pomogą, gdy wokół ciebie zieje pustka. W 2015 r. podczas eksperymentu na myszach uczeni z amerykańskiego MIT i Imperial College w Londynie ustalili, że produkcja dopaminy, substancji nazywanej „przekaźnikiem przyjemności”, w mózgach zwierząt, które przebywały w grupie, jest stabilna. Jednak u myszy skazanych na izolację jej poziom gwałtownie spadł – równie gwałtownie rosnąc, gdy tylko zwierzęta znowu znalazły się wśród swoich.

Zaraza samotności niszczy nie tylko związki i emocje. Demoluje nas także fizycznie. Po analizie wniosków z ponad 70 badań naukowych JulianneHolt-Lunstad doszła do wniosku, że samotność zwiększa śmiertelność w takim samym tempie jak otyłość czy wypalanie 15 papierosów dziennie. Prawdopodobieństwo, że będąc samotnym, dostaniesz ataku serca, rośnie o 29 proc., a zagrożenie udarem o 32 proc. – to już wniosek Nicole Valtorty z Uniwersytetu Newcastle.

Na tym jednak nie koniec. DeniseAydinonat, doktorantka z Wiednia, badając w 2014 r. papugi szare, ustaliła, że samotność wpływa także na DNA. U ptaków, które trzymano w odosobnieniu, telomery, tj. fragmenty chromosomu zabezpieczające go przed uszkodzeniem podczas kopiowania komórki, były krótsze niż u tych trzymanych w grupie. Skracanie się telomerów jest przyczyną starzenia się każdego organizmu. Wniosek: samotność skraca życie. Prawidło to odnosi się także do ludzi.”

Natomiast wyniki wieloletnich badań grupy Gallup Organisation, które opublikowano w książce Toma Rath „VitalFriends: The People YouCan’tAfford to Live Without” wyraźnie wskazują, że partnerstwo i przyjazne relacje wpływają na poprawę efektywności w pracy. Osoby, które mają w pracy przyjaciół, są bardziej pomysłowe, przedsiębiorcze, dynamiczne oraz odczuwają większą satysfakcję z tego, co robią. Badanie dowodzi również, że ludzie otaczający się przyjaciółmi odczuwają mniejszy poziom lęku i poczucie zagrożenia.

Dlatego tak dobrze się rozmawia z innymi Kobietami sukcesu, które na co dzień stają przed podobnymi wyzwaniami, z wieloma problemami już sobie poradziły i mogą być wsparciem.

Share Tweet Pin It +1
Następny postProduktywność pracownika. Coś co spędza sen z powiek nie jednej menadżerki.